Natuurlijke behandelingen tegen eczeem

Eczeem, ook wel dermatitis genoemd,  is een verzamelnaam voor huidziektes, gekenmerkt door een ontsteking van de huid. In veel gevallen gaat het om een extreme reactie van het immuunsysteem, als reactie op contact met een bepaalde stof zoals parfum, zeep of andere stoffen die irritatie kunnen veroorzaken. Maar hoe behandel je eczeem op de juiste én op een natuurlijke manier?

Wanneer er eczeem bij je wordt vastgesteld, krijg je van de dokter meestal medicijnen voorgeschreven op basis van hormonen en symptoombestrijding. En deze medicatie zorgt vaak voor een teleurstellend resultaat. Maar gelukkig bestaan er ook natuurlijke behandelingen tegen eczeem en deze vind je hieronder.

  • Gebruik kokosolie

Heb je kokosolie in huis? Dan heb je meteen een middeltje beet tegen een heleboel vervelende kwaaltjes. De olie is niet enkel goed voor je haar én huid, maar is ook een natuurlijk hulpmiddel tegen eczeem voor jong en oud. Je masseert de eczeem-plekken goed in met pure kokosolie en een dag later zal je al verschil opmerken.

Hoe werkt het?

De eczeem-plekken op je lichaam verliezen heel veel vocht, waardoor je huid uitdroogt. De kokosolie zorgt ervoor dat je huid goed gehydrateerd blijft en bestrijdt droge zones. De stoffen in de kokosolie zorgen voor een beschermende laag op je huid, die schadelijke stoffen van buitenaf bestrijdt.

  • Aloë Vera

Nog zo'n product dat je zeker in huis moet hebben, is Aloë Vera. Om de eczeem-plekken te bestrijden is het voldoende om de pure Aloë Vera enkele keren per dag aan te brengen. Om het effect te versterken kan je daarnaast ook het pure Aloë Vera sap drinken vanwege de goede werking op je immuunsysteem.

  • Levertraan

Levertraan heeft niet de beste reputatie, maar blijkt wel een belangrijke leverancier van hele goede voedingsstoffen te zijn. Het is een dierlijke olie wat gewonnen wordt uit de lever van vissen uit de kabeljauwfamilie. Deze vette olie bevat heel wat vitamine A en D, fosfor en jodium.

Hoe werkt het?

De meest gemakkelijke manier is om de levertraan in te nemen in de vorm van capsules, dus als voedingssupplement.

  • Zout/Magnesium- bad

Zout water en eczeem blijken uit onderzoek een goede match dankzij de heilzame werking van het zoute water. Je hoeft natuurlijk niet wekelijks een tripje in te plannen naar onze kust, want je kan ook zelf een zout bad maken bij je thuis. Vul je bad met warm water en voeg hier 1 of 2 kopjes Himalayazout en een half kopje magnesium badvlokken aan toe. Je kan dit eventueel zelfs aanvullen met een heerlijke badolie.

  • Aids: de antwoorden op de 7 meestgestelde vragen

    Over het aidsvirus bestaan nog te veel misverstanden. Het is inderdaad een ernstige ziekte die je niet mag onderschatten. Maar lang niet elke patiënt is graatmager en lijkbleek. Gelukkig staat de wetenschap vandaag een pak verder dan in de begintijden, zodat men een vrij normaal leven kan leiden. Wij geven je antwoord op de 7 meestgestelde vragen over aids.

    Allereerst: wat is aids eigenlijk?

    Het woord zelf staat voor ‘Acquired Immune Deficiency Syndrome’. In feite is het het moment waarop je immuunsysteem zodanig is aangetast, dat het virussen en bacterieën kan afblokken. Vergelijk het met een gevecht dat je moet aangaan, zonder dat je een beschermend harnas op je heen hebt.

    Het gevolg is dat ziektes die voor de gemiddelde persoon met een gezond afweersysteem eerder banaal zijn, kunnen escaleren naar levensgevaarlijke infecties tot zelfs kanker. Een verkoudheid kan bijvoorbeeld makkelijker verergeren tot een zware longontsteking.

    En wat is het verschil met hiv en seropositief zijn?

    Hiv is het virus zelf, dan het immuniteitssysteem aantast. Seropositief zijn is een synoniem voor deze hiv-besmetting. Aids is echter de naam van het laatste stadium van een hiv-infectie, waarbij de schade zo groot is dat het lichaam zich niet meer kan beschermen. En het leven pas wordt bedreigd.

    Concreet betekent het dus dat niet elke hiv-patiënt aids heeft. In tegenstelling tot aidspatiënten werkt het afweersysteem nog relatief goed, waardoor men een normaal leven heeft. De eerste jaren van een hiv-infectie zijn er dan ook vaak geen lichamelijke klachten te bespeuren. Maar beetje bij beetje brokkelt de immuniteitsmuur af. Behandeling is dus zeker noodzakelijk.

    Hoe krijg je het?

    In het overgrote deel van de gevallen wordt het hiv-virus overgedragen door onveilig vrijen. Het kan zich namelijk bevinden in zowel sperma, vaginaal vocht als menstruatiebloed. Van zodra deze in contact komen met je slijmvliezen, bestaat er een risico op besmetting. Niet alleen bij klassieke seks, maar ook bij anale en orale seks dus! Hou er ook rekening mee dat het hebben van andere soa’s de kansen op besmetting doen stijgen.

    Daarnaast is drugsgebruik met gebruikte naalden of spuiten een bron van besmetting, omdat bloedresten van anderen kunnen achterblijven. In theorie betekent dit ook dat je per ongeluk prikken aan een besmette naald het oplopen van het virus kan betekenen, al is dit risico vele malen kleiner.

    En hoe krijg je het niet?

    Tegelijk moeten we ook een aantal misverstanden de wereld uithelpen. Het hiv-virus kan je bijvoorbeeld niet oplopen door een besmette mug. Ook door te kussen kan het virus niet worden overgedragen, omdat de mond geen virusgevoelig gebied is en hiv niet wordt overgedragen via speeksel. Vandaag de dag is overdracht van hiv door bloedtransfusies trouwens ook uitgesloten, omdat elke donatie wordt gecheckt op het virus.

    Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat gewoon dagelijks contact geen enkel risico vormt. Zaken als hetzelfde bestek gebruiken of een hand geven kan je dus zonder angst voor een infectie doen.

    Hoe herken je het?

    Niet iedereen heeft in eerste instantie lichamelijke klachten, na het oplopen van het hiv-virus. Je kan je perfect een aantal jaar tiptop voelen. Maar quasi zeker zal je echter te kampen hebben met griepachtige klachten, die na enkele weken weer overgaan. Denk maar aan zaken als keelpijn, zware hoofdpijn en koorts. Maar ook huiduitslag en gezwollen lymfeklieren zijn kenmerkend.

    Doe je niets aan de hiv-infectie, dan zal je na verloop van tijd stevigere aidsklachten krijgen. Hoe snel dit evolueert hangt echter van persoon tot persoon af en kan variëren van een jaar tot wel meer dan tien jaar na besmetting met hiv. Bij de overgang naar aids kan je zonder reden beginnen vermageren en last hebben van aanhoudende diarree. Ook vermoeidheid is zo’n typisch signaal dat het fout zit.

    Wat houdt de behandeling in?

    Hiv valt helaas niet te genezen, maar kan tegenwoordig wel flink worden afgeremd. Centraal daarbij staan aidsremmers, die altijd met elkaar worden gecombineerd. Deze neem je een of twee keer per dag, voor de rest van je leven. Je afweersysteem wordt zo versterkt, zodat je weinig tot geen lichamelijke klachten hebt.

    Kan ik het zelf testen?

    Zeker! Tegenwoordig kan je thuis te weten komen of je besmet bent met hiv, in je vertrouwde omgeving. Het gaat heel gemakkelijk, met een druppeltje bloed uit je vinger. Na 15 minuten heb je zo een eerste belangrijke indicatie in handen. Daarmee raden we je aan richting huisarts te trekken, voor definitief uitsluitsel.

    Belangrijk om weten is wel dat de test pas zekerheid biedt bij besmettingen die minstens drie maanden eerder zijn gebeurd. Recentere blootstellingen worden niet opgemerkt.

  • 10 tips die je hooikoorts draaglijk maken

    Een stralend zonnetje, groen gras en bomen in bloei ... de lente is in het land! Jammer genoeg kan niet iedereen hier van genieten, want het pollenseizoen is ook opnieuw begonnen. Maar hoe ga je om met dit prachtig lenteweer wanneer je hooikoorts hebt? 

    1. Douche

      Neem vaker een douche wanneer je last hebt van hooikoorts. Hiermee spoel je de mogelijke pollen van je lichaam en haar af.
    2. Medicijnen

      Jammer genoeg is hooikoorts niet helemaal te genezen, maar je kan wel je allergische reactie onderdrukken in de vorm van neussprays, tabletten of oogdruppels. Deze middelen blokkeren de aanmaak van histamine. Deze stof komt vrij in je lichaam wanneer je last hebt van een allergische reactie. Begin trouwens op tijd met het innemen van je medicijnen, zodat je je lichaam preventief beschermt tegen mogelijke reacties. Wanneer je te laat begint, zoals veel mensen doen, werken de pilletjes nog niet meteen. Dus neem je medicijnen vooraleer je klachten ondervindt.
    3. Regen

      Ga naar buiten wanneer het net geregend heeft. Je kan jezelf niet heel de dag binnen opsluiten, je lichaam heeft frisse lucht nodig. Wanneer je na een regenbui naar buiten gaat, zijn de pollen door de regen naar beneden geslagen en heb je minder last van je allergie.
    4. Zonnebril

      Heb je zoveel last van allergie dat je constant in je ogen wrijft? Zet dan een zonnebril op je neus wanneer je je huis verlaat.
    5. Wasgoed

      Laat je wasgoed liever niet buiten drogen om pollen op je kledij te vermijden.
    6. Huisdieren

      Zorg ervoor dat je huisdieren pollenvrij zijn. Geef je kat of hond regelmatig een goede wasbeurt en borstel hun haren zo veel mogelijk. Zo kan je zorgeloos knuffelen met het beestje, zonder last te hebben van hooikoortsklachten.
    7. Binnenhuis

      Verlucht je huis in de ochtend wanneer er minder stuifmeel in de lucht hangt. Hou ramen en deuren in de namiddag gesloten. Zo komen er minder pollen in huis en hoef je je geen zorgen te maken over je allergie. Probeer ook wat meer schoon te maken wanneer er veel pollen in de lucht hangen buiten. Stofzuig een keer meer en neem meubels en andere oppervlakken in huis af met een vochtige doek.

    8. Ogen

      Probeer niet te veel in je ogen te wrijven, leg er in de plaats een nat washandje op om je ogen schoon te maken.

    9. Vakantie

      Vakantie geboekt? Trek dan naar de bergen of naar de kust, waar er minder stuifmeel in de lucht hangt dan in het binnenland.

    10. Zoenen

      Kus veel! Uit onderzoek is gebleken dat zoenen geven én krijgen de klachten van hooikoorts vermindert, zeker doen dus!

  • Waarom zijn suikers zo 'verslavend'?

    We weten allemaal dat suiker slecht is voor onze tanden en gezondheid maar toch zijn we er gek op, hoe zoeter het product, hoe liever wij het hebben. Wij worden in ons dagelijks leven constant geconfronteerd met dit zoete goedje waardoor een suikerverslaving meer en meer voorkomt.

    Een suikerverslaving kan je niet vergelijken met een alcoholverslaving, welke als een oncontroleerbare ziekte wordt omschreven, maar we kunnen wel degelijk snel verslaafd raken aan suiker! Het eten van suiker geeft ons een voldaan en gelukkig gevoel. Dit heeft te maken met een stofje dat vrijkomt in onze hersenen bij het eten van suiker, genaamd Dopamine, wat ons even een heel kort een gelukkig gevoel geeft.

    Wat is Dopamine?

    Dopamine, ook wel het 'gelukshormoon' genoemd, geeft ons een kort geluksgevoel. Maar er schuilen natuurlijk ook gevaren, want hoe meer wij er van eten des te sneller wij in gewicht toenemen met als gevolg dat wij overgewicht, zwaarlijvigheid en zelfs morbide obesitas ontwikkelen.

    Het gevaar van 'verborgen suikers'

    Veel mensen denken dat de zoete smaak van suiker ons 'verslaafd' maakt, maar niets is minder waar. De 'verborgen suikers' zijn levensgevaarlijk, het is het schadelijke effect wat suiker heeft op onze hormonen, ons bloed en op onze organen en er voor zorgen dat de lever en de alvleesklier voorop staan om ons 'verslaafd' te maken aan suiker. Het beste is om zo veel mogelijk suikerrijke voeding te beperken, vooral voedingsstoffen die rijk zijn aan koolhydraten . Deze koolhydraten vind je in koekjes, snoep, gebak, maar ook in (wit)brood, ontbijtproducten, geraffineerde (witte) pasta, deegwaren en rijst, peulvruchten zoals bonen, erwten linzen en capucijners, zelfs in honing zitten ontzettend veel koolhydraten.

    Alternatieven voor deze suikers zijn Maltose, Fructose, groene Stevia en suikervrije producten. Goede suikers zijn onze belangrijkste leveranciers van energie. Volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren ontbijtgranen met havermout voorop, fruit, noten, olijven, paddenstoelen en aardappelen bevatten goede suikers . Hou er rekening mee dat er in principe geen goede (gezonde) suikers en koolhydraten bestaan. Het gaat om de juiste samenstelling van onze voeding.

    Welke nadelen kleven aan het gebruik van teveel suiker?

    • Het vergroot ons hongergevoel. Door het gebruik van veel suiker in ons dagelijks leven ontstaan er pieken en dalen in onze bloedsuikerspiegel waardoor we meerdere keren per dag een gevoel van honger krijgen
    • We ontwikkelen een chronische vermoeidheid, als gevolg van een schommelende bloedsuikerspiegel .
    • We ontwikkelen sneller tandbederf gaatjes en aantasting van het glazuur worden veroorzaakt door deze suiker met als gevolg pijnlijke aandoeningen van tanden kiezen en tandvlees.

    Suikerverslaving, wat kunt u doen om er van af te komen?

    Eigenlijk is er maar 1 oplossing om van een suikerverslaving af te komen en dat is radicaal stoppen met het eten van suiker, helemaal geen suiker meer, zeker de eerste 30 dagen!

    U zult zich afvragen, waarom zo radicaal?? Waarom kan ik af en toe niet een beetje suiker gebruiken?? Het feit is namelijk, zolang u verslaafd bent aan suiker en daar toch elke keer maar een klein beetje van neemt, houd u de verslaving in stand en zult u nooit van de verslaving af komen en word het elke keer weer in stand gehouden.

    Wanneer u stopt met het eten van suiker dan zal dat zeker de eerste dagen best wel lastig zijn, uw lichaam is namelijk gewend aan de innamen van slechte suikers. De meeste mensen ervaren dan ook echt ontwenningsverschijnselen als hoofdpijn, buikpijn en slechter slapen. Na een week zijn deze klachten in de meeste gevallen over en zult u merken dat u meer energie heeft, dat de middagdip die u voorheen had is verdwenen en dat het slapen ook stukken beter is geworden. Het zal naar verloop van tijd steeds makkelijker worden om 'neen' te zeggen tegen dat lekkere gebakje wat u word aangeboden op een feestje, en u zult zeker merken dat de behoefte aan suiker in de vorm van tussendoortjes zal verdwijnen.

    Dit zijn 5 tips om 30 dagen lang suiker in uw eten te vermijden en u van uw verslaving af te krijgen:

    1. Bereid u goed voor en zorg voor alternatieve snacks, zo komt u minder in verleiding. Denk aan kerstomaatjes, avocado's, gerookte zalm, noten, of zelfs restjes van uw hoofdmaaltijd.
    2. Er zijn op internet heel veel verantwoorde tussendoortjes te vinden zonder suiker.
    3. Graanproducten staan op het verboden-lijstje. Deze worden in je lichaam namelijk ook héél snel omgezet in suikers. Ook pasta en pizza zijn dus medeplichtig aan uw suikerverslaving!
    4. Artificiële suikers (zoals aspartaam, stevia, xylitol en sucralose) zijn uit den boze, want die geven u net zoals gewone suikers meer zin in zoet, een uitzondering geldt voorgroene Stevia.
    5. Schrijf vanaf het begin van uw strijd tegen de suiker alles op en neem even uw agenda erbij als u het op enig moment moeilijk heeft en ga de hele maand door. Welke lastige momenten ervaar ik? Handig is het zeker om op voorhand een plan te maken hoe u hiermee zal omgaan. U bent sterk genoeg om deze cirkel te doorbreken, u kunt de keuze maken en er helemaal voor gaan, het is aan u.

    Mocht het een keer helemaal mis gaan? Geef dan vooral niet op, de aanhouder wint altijd en morgen is er weer een nieuwe dag! Bedenk altijd dat een gezonde lifestyle u heel veel kan opleveren, zeker aan de binnenkant maar ook zeker aan de buitenkant!!

  • Lenzen en slapen: dit is waar je op moet letten

    Lenzen dragen in plaats van die klassieke bril op je neus, ook wij zijn er wel fan van. Eenmaal aangebracht is het namelijk ontzettend gemakkelijk. Zo gemakkelijk, dat sommige mensen nogal nonchalant omspringen met het al dan niet slapen met lenzen. En omdat dit niet zonder gevaar is, leggen we je graag uit waarop te letten voordat je naar dromenland vertrekt.

    Normale lenzen? Doe ze uit voor het slapengaan!

    De traditionele zachte, soepele lenzen zijn niet bedoeld om 24 uur op 24 te dragen. Draag ze niet wanneer je slaapt. Idealiter doe je ze best uit, twee uur voordat je gaat slapen. Zo kan je hoornvlies nog de nodige zuurstof opnemen.

    Heb je maandlenzen, in plaats van daglenzen? Dan moet je op een aantal extra zaken letten. Belangrijkste daarbij is het grondig schoonmaken van de lenzen, nadat je ze hebt uitgedaan. Zo gaan ze langer mee én blijven je ogen gezond. Hoe je dat precies doet verschilt per type lens en de bijhorende vloeistof. Twijfel je? Vraag raad aan je oogarts of onze klantendienst.

    Wat wel altijd hetzelfde is, is het reinigingsproces. Leg de lens in je handpalm en doe er een paar druppels reinigingsvloeistof op. Wrijf nu de lens schoon door op en neer te bewegen. Leg vervolgens de lens in het midden van de lenzenhouder, zonder dat het de randen ervan raakt. Doe er vloeistof bij en laat het geheel minstens 6 uur z’n werk doen.

    Waarop altijd te letten bij het uitdoen van je lenzen:

    • Zorg er altijd voor dat je handen proper en droog zijn
    • Gebruik altijd de juiste reinigingsvloeistof, die bij je lenzen past
    • Hergebruik nooit deze vloeistoffen
    • Gebruik zeker geen kraantjeswater om kosten te besparen. In ons leidingwater zitten immers amoeben die infecties aan het hoornvlies kunnen veroorzaken.

    Per ongeluk in slaap gevallen met je lenzen in?

    Geen paniek: hydrateer eerst je ogen grondig met een fysiologische zoutoplossing en verwijder vervolgens de lenzen.

    Probeer echter te voorkomen dat dit je te vaak overkomt. Want hoewel je er zelf niets van zal merken, kan dit veel problemen opleveren. Gesloten ogen krijgen namelijk minder zuurstof, waardoor de lenzen het hoornvlies zullen verstikken. Gevolg: bloedvaten ontwikkelen zich en zullen gaandeweg je het zicht belemmeren. Bovendien zullen de vezels in je ogen zo beginnen opzwellen en je zicht verstoren. Plus: je bent ook nog eens vatbaarder voor infecties aan je ogen. Genoeg redenen dus om die lenzen tijdens je welverdiende nachtrust aan de kant te leggen!

    Maar wat dan met lenzen die je 24 uur op 24 mag dragen?

    Er zijn inderdaad speciale lenzen op de markt, die je niet uit hoeft te doen voor het slapengaan. Je kan ze zeven dagen inlaten, tot zelfs een maand lang. Hoe dat komt? Wel, deze lenzen zijn gemaakt van een speciale silicone hydrogel. Hierdoor kan toch nog de nodige zuurstof door de lens dringen, richting je hoornvlies.

    Dit type lenzen continu dragen is dus geen enkel probleem, zolang je geen gevoelige ogen hebt. Mag je ze dragen, volg dan wel nauwgezet het advies van je arts en de lenzenfabrikant op. Laat je dus bijvoorbeeld niet verleiden om ze toch nog wat langer in te laten dan de voorgeschreven periode.

    (Air Optix Aqua Night & Day, Biofinity en PureVision bieden deze lenzen aan die je dag & nacht kan dragen)

    En wat met nachtlenzen?

    Daarnaast zijn er ook lenzen die je enkel ’s nachts hoeft te dragen. De truc is dat deze lenzen tijdens het slapen je hoornvlies als het ware vervormen, zodat je de dag nadien scherper kan kijken. Het is de ideale oplossing voor mensen met droge of gevoelige ogen. Let wel: dit werkt enkel voor mensen die bijziend zijn. Informeer zeker eens bij je oogarts over de mogelijkheden van nachtlenzen voor jou.