Waarom is vrijen gezond? 

Als je een gezonde levensstijl wil onderhouden, moet je gevarieerd eten en genoeg bewegen. Maar wist je dat seks ook tot een gezond leven leidt? Wij leggen je uit waarom vrijen goed is voor je gezondheid. 

Waarom seks goed is voor je lichaam

Als we vrijen komen er in de hersenen hormonen vrij, ocytocine, serotonine en endorfine, die voor heel wat positieve effecten zorgen. Hier is een kort overzicht waarom vrijen precies goed is voor je lichaam:

  • het is een goede workout, waarbij je heel wat calorieën kan verbranden
  • het vermindert pijn, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn of migraine
  • het zorgt ook voor minder stress
  • het bevordert je geheugen
  • je valt sneller in slaap na seks
  • het creëert meer intimiteit tussen je partner en jezelf
  • het is goed voor je hart én voor je huid
  • voor vrouwen is het een goede manier om de bekkenbodemspieren te trainen
  • het vermindert voor vrouwen de kans op borstkanker, bij mannen de kans op prostaatkanker
  • het zorgt voor een stijging van antilichamen die je beschermen tegen verschillende infecties

Vrijen is dus eigenlijk een sport op zich en kan je conditie op peil houden. Maar ook mentaal kan seks goed zijn, want je voelt je meteen beter na een potje vrijen. Je zelfzekerheid krijgt een boost en je voelt je lekker in je vel. Bovendien is het goed voor je relatie, want je groeit dichter naar elkaar toe.

Wanneer is het beste moment om te vrijen?

Uit onderzoek is gebleken dat het beste tijdstip om te vrijen 's ochtends is, 5u48 om precies te zijn. Dat is het moment dat de mannelijke drift en de vrouwelijke drift overlappen, want de rest van de dag kunnen deze nogal schommelen en niet op dezelfde golflengte zitten. Wist je trouwens dat een orgasme 's ochtends een groter effect heeft dan een tas straffe koffie of thee? Door een rush aan oxytocine, endorfine en dopamine, een daling in cortisol en een boost van mindfulness heb je dankzij dat ochtendlijke hoogtepunt de rest van de dag minder stress, een vlijmscherpe focus, meer hersenactiviteit, een zengevoel en een minder opgeblazen buik.

  • Warm weer & airconditioning

    Bij warm weer zoeken we overal naar een manier om af te koelen en vaak kiezen we voor airconditioning om te ontsnappen aan de warmte. In de auto, in de slaapkamer, op het werk ... Maar hoe gebruiken we airco op de juiste manier? De antwoorden op deze vraag vind je hier:

    Slapen met airco

    Slapen wanneer het buiten te warm is, is geen pretje. Je hebt pas een goede nachtrust als je kamer de ideale temperatuur heeft, niet te warm en niet te koud. De ideale kamertemperatuur ligt tussen 16 en de 21° C. Vrouwen slapen ook doorgaans liever in een iets warmere kamer dan mannen.

    Als je airconditioning hebt in je kamer, denk er dan aan om het niet té laag te zetten qua temperatuur. Het verschil met de buitentemperatuur mag niet te hoog worden. Airco in je slaapkamer zorgt trouwens niet alleen voor een betere nachtrust, maar voorziet ook in schone lucht. Airconditioning zorgt namelijk niet alleen voor verkoeling of verwarming, maar ook voor gereinigde lucht. Voor mensen met bijvoorbeeld astma of allergieën is een airco in de slaapkamer dan ook zeker een goed idee

    Airconditioning op het werk

    Wanneer het buiten mooi en warm weer is, draait de airco in bedrijven op volle toeren. Maar niet iedereen is hier even tevreden over. Medewerkers hebben bijvoorbeeld last van tocht omdat de temperatuur van de binnengeblazen aircolucht te veel verschilt van de lucht in het kantoor. Hier zijn enkele tips zodat de airconditioning op je werk op de goede manier wordt gebruikt:

    • Om tochthinder te vermijden, mag de temperatuur van de lucht niet meer dan 5°C verschillen van de aanwezige lucht.
    • De lucht mag niet in de richting van je werkpost worden geblazen.
    • Je richt de 'inblaasmonden' best op de ramen of op het plafond.
    • De binnengeblazen lucht moet genoeg bevochtigd worden.Is de lucht te droog? Dan voelt hij kouder aan en kan dit tot een droge keel, hoest of prikkende ogen leiden.
    • Het verschil tussen de temperatuur binnen en buiten het kantoor mag niet te groot zijn. Verschilt de temperatuur meer dan 10°C? Dan voelt dit onaangenaam aan en kan je zelfs een thermische shock krijgen. Concreet hou je het binnen best 6°C kouder dan buiten.

    Zorg ook voor gepaste kledij. Als het buiten warm weer is, maar binnen kouder omwille van de airconditioning, pas je outfit dan aan. Zo krijg je het minder koud binnen. Werk met laagjes, zodat je snel iets uit of aan kan doen.

    Airco in de auto

    Als je auto heel de dag in de volle zon heeft gestaan, dan is het er bloedheet. Maar meteen je airco aanzetten en vertrekken is niet de beste optie. Zet eerst je ramen open, één vooraan en één achteraan (voor een betere luchtcirculatie) en laat je auto luchten. Daarna kan je je airconditioning aanzetten, maar overdrijf niet wanneer je de temperatuur kiest. Als de temperatuur van de airco te laag is ingesteld, kunt je last hebben van de grote temperatuurverschillen. De koude lucht is ook droger: dat kan aanleiding geven tot irritatie van de luchtwegen, een verstopte neus of een loopneus, droge ogen (vooral bij mensen die lenzen dragen) ...

    Stel de temperatuur van de airco in op maximaal 5 à 6 °C minder dan de buitentemperatuur. Zorg er ook voor dat de airco niet rechtstreeks gericht is op één van de inzittenden in je auto, om plotse afkoeling te vermijden. Gebruik bij een handmatige airco de bovenste uitstroomopeningen, dit zorgt voor de optimale warmtecirculatie. Ten slotte, om de overgang van een koude wagen naar de warmte buiten minder bruusk te maken, kan je best enkele minuten vooraleer je op je bestemming aankomt de airco al uitzetten.

  • Hoe voorkom je opgezwollen voeten in de zomer?

    Hoe warmer het weer, hoe meer onze voeten er last van hebben. Van zodra de temperaturen de hoogte in schieten, kunnen onze voeten wel eens opzwellen. Een vervelend kwaaltje, maar hoe los je dit op? 

    Waarom krijg je opgezwollen voeten?

    Bij warm weer krijg je sneller opgezwollen voeten en enkels. Maar hoe kom dit nu precies? Wel, door de warmte zetten je bloedvaten uit, waardoor er meer vocht door de aderwand kan lopen. Dit gebeurt in je hele lichaam, maar je merkt het vooral aan je handen en voeten. De lymfevaatjes zijn relatief klein op die plekken, waardoor je lichaam het moeilijker heeft om het vocht uit je handen en voeten af te voeren. Bovendien wordt het nog eens extra moeilijk doordat de lymfevaatjes het vocht tégen de zwaartekracht in naar boven transporteren. Met als resultaat? Opgezwollen voeten die je amper in je schoenen krijgt, zeker na een lange wandeling of zware inspanning.

    Tips & tricks

    Gelukkig zijn er enkele tips en hulpmiddeltjes die je kan toepassen bij dit warme weer! Wij hebben ze voor jou even op een rij gezet.

    • Drink voldoende water. Het klinkt misschien raar om meer vocht te drinken, terwijl je lichaam vocht vasthoudt maar water helpt je lymfesysteem net om opgehoopt vocht en andere afvalstoffen af te voeren. 2 liter water drinken per dag is ideaal!
    • Genoeg beweging. Nog zo'n goed hulpmiddel om van die afvalstoffen af te geraken, is bewegen! Het stimuleert je bloedsomloop en het werk van de lymfevaten.
    • Eet minder zout. Zout zorgt ervoor dat je lichaam vocht vasthoudt in plaats van los te laten.
    • Zit of sta niet te lang.
    • Leg je benen wat hoger als je zit of ligt. Dit vermindert de druk op je aderen.

    Helpen deze tips niet bij jouw toestand? Raadpleeg dan je huisarts en bespreek de mogelijke oorzaken en oplossingen.

  • Glutenvrij eten: welke graansoorten mogen nu wel en niet?

    Je weet het wellicht maar al te goed: een leven zonder gluten, dat vraagt flink wat aanpassingen aan je eetgewoonten. Maar wist je dat je niet alles qua granen moet verbannen van het menu?

    Het is een algemene misvatting, wellicht doordat de belangrijkste granen inderdaad een no go zijn. Maar toch kan je nog genieten van bepaalde varianten, zolang ze niet met de slechte glutenvormen in aanraking komen. En dat is ook belangrijk om zeker de nodige gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen, zoals ijzer, foliumzuur en vitamine B. Dingen die bijvoorbeeld in een klassiek brood zitten.

    Maar even concreet: wat mag?

    Allereerst mag je normaal gezien rijst en maïs eten. Die bevatten dan wel gluten, maar deze vorm ervan veroorzaakt geen schade aan je dunne darmwanden omdat ze anders is samengesteld. Daarnaast zijn er nog een reeks graansoorten die gewoon helemaal geen gluten bevatten. Soja, tapioca en gierst mag je ook gewoon eten bij een glutenvrij dieet. Net zoals de wat minder bekende graanvarianten amaranth, arrowroot, agar-agar, sorghum en teff.

    Let er wel ook hier wel altijd op dat alle bovenstaande granen niet zijn vermengd met glutenbevattende meelsoorten.

    En wat mag je zeker niet eten?

    Wel, allereerst zijn er de graansoorten die van nature uit de nodige foute gluten bevatten. Tarwe, rogge en gerst zijn absoluut te vermijden. Ook spelt eten is daarbij trouwens geen goed plan. Kijk goed uit, want speltbrood wordt in de winkel al eens foutief aangeprezen als glutenvrij brood.

    Maar daarnaast zijn er ook graansoorten die van nature uit dan wel geen schadelijke gluten bevatten, maar door kruisbestuiving toch bij coeliakie sterk af te raden zijn. Haver, boekweit en quinoa zijn voorbeelden van granen die je toch best vermijdt. Echter, er bestaan speciale glutenvrije versies die geen problemen vormen.

    En zoals hierboven al gezegd, moet je ook hier opletten met alle voedsel waarin tarwezetmeel zit. En dat is in heel wat meer dan je denkt, aangezien het goed vult en goedkoop is. Koekjes en spaghetti hebben het vaak en zelfs aan worst en soep worden aan de lopende band bindmiddelen met gluten toegevoegd.

    Onze tip dan ook: kijk altijd goed op de verpakking

    Het etiket bevat namelijk een schat aan nuttige informatie. Allereerst wordt op glutenvrij voedsel een uitdrukkelijke tekstvermelding geplaatst, of een speciaal logo. Belangrijk om weten: deze producten dienen niet 100% glutenvrij te zijn, maar onder de drempel te blijven van de hoeveelheid gluten waarbij mensen met coeliakie lichamelijke klachten krijgen.

    Verder is het zeer goed om aandachtig de ingrediëntenlijst te bekijken. Daarop zal je altijd graansoorten met gluten terugvinden. Laat producten links liggen met daarin de hierboven besproken foute gluten.

  • Waarom watersport met lenzen een slecht idee is

    Yep, ook jij ziet geen hand voor ogen zonder je lenzen. Je zou eigenlijk niet zonder kunnen tijdens je vaste portie zwemmen, surfen, zeilen of andere watersporten. Maar is dat wel zo’n goede combinatie, lenzen en water?

    Het antwoord is kort en bondig: neen. Of je nu harde of zachte lenzen hebt: je vermijdt best dat deze in contact komen met water. En dat om verschillende redenen:

    HOGE KANS OP OOGINFECTIES

    Zoals je als lenzendrager vast wel weet, is hygiëne cruciaal voor je lenzen. Als je weet dat zelfs douchen met je contactlenzen een risico vormt, dan weet je dat zee- of zwembadwater dat al helemaal is.

    Waarom? Wel, dit water zit vol met bacteriën, micro-organismen en chemicaliën. Zodra deze als een spons worden geabsorbeerd door je lenzen is de kans op een ooginfectie vrij groot. Zeker als het water vast komen te zitten tussen je oogbol en de lens.

    Ooginfecties zijn hierbij zeker niet te onderschatten. In extreme situaties kan het zelfs leiden tot een permanent slechter zicht en blindheid. Of zelfs het moeten verwijderen van het oog. Vooral zoet natuurwater vormt bij dit alles het grote risico, maar ook het chloorwater van een zwembad kan zeker ooginfecties veroorzaken.

    LENZEN SPOELEN WEG

    Aangezien je lenzen drijven op het vocht op je oogbollen, kunnen ze net zo goed drijven op het water waarin je bijvoorbeeld zwemt. Zeker in zout water is dat het geval.

    OF DE LENZEN ZUIGEN ZICH VAST

    De extra hoeveelheid zee- of zwembadwater wordt namelijk geabsorbeerd door je lenzen, waardoor deze uitzetten. Chloorwater zorgt hierbij ook nog eens dat de lenzen strak gaan zitten op je oogbol, waardoor je ze maar moeilijk uitkrijgt.

    Ben je je lenzen toch vergeten uit te doen? Verwijder ze dan zeker niet onmiddellijk nadat je uit het water komt! Je loopt namelijk het risico om je hoornvlies mee los te trekken. Wacht minstens een kwartier, zodat je natuurlijke tranen terug in de meerderheid zijn. Bevochtigende oogdruppels kunnen daarbij ook helpen. Zodra je geen klevend gevoel meer hebt, mag je ze dan uitnemen.

    Kortom: hou je lenzen uit als je aan watersport doet, tenzij je zeker weet dat je ogen niet in contact met het water zullen komen.

    Wil je (of kan je) echter niet zonder lenzen sporten? Dan raden we je absoluut aan om voor daglenzen te gaan. Die gooi je direct na het contact met het water weg, zodat de kans op infecties kleiner wordt. Nadien kan je dan terug gebruikmaken van je normale lenzen.